Vil du bli vår kollega?

16. september, 2021

Klokken 11.34 starter skiftet til Mona Steffensen. Normalt ville hun gått fra bybanedepotet kl. 11.27, men i dag tar hun seg litt ekstra tid for å slå av en prat. I snart syv år har hun jobbet som vognfører i Keolis. I tillegg har hun i fem av disse årene jobbet som kjørelærer for nye vognføreraspiranter.

Ønsker du en trygg arbeidsplass hvor du får komme deg ut av komfortsonen og prøve noe nytt – da er dette rette jobben for deg! sier Mona.

Hun nærmer seg Kokstadflaten bybanestopp. Vognføreravløsning skjer kun ved dette stoppet. På de minuttene det tar å gå fra depot til avløsning hilser Mona på flere gode kolleger. – Kollegialt har vi et kjempegodt arbeidsmiljø. Vi er en fin gjeng som jobber her og vi ønsker de der hjemme som vurderer å sende inn en søknad hjertelig velkommen, smiler Mona.

Keolis er nå i gang med å rekruttere til et nytt vognførerkull med oppstart 17. januar. Til de som ønsker å søke stilling som vognfører legger Mona til;

– Skal du trives her må du like å leve etter klokken. Hvis ikke jeg er klar ved Kokstadflaten bybanestopp kl. 11.34, går det utover min kollega som dermed må kjøre videre. Vi er nødt til å stole på hverandre og være pålitelige.

Eirik Kvalvåg Johannesen går av skift i det Mona nærmer seg avløsning. Han har jobbet i Keolis Norge i fire og et halvt år og trives i rollen som vognfører.  –Jeg gikk fra oljeindustrien til transportbransjen. Den største overgangen for min del var å gå til en skift- og turnusordning. Så lenge du er i stand til å omstille deg fra å jobbe tidlig ene uken til å jobbe seint andre, vil du finne mange fordeler ved å jobbe skift og turnus, sier Eirik.

I mellomtiden venter Mona på vognen hun skal overta. Etter fem år som kjørelærer, en rolle hun stortrives i, har hun en klar mening om hva som trengs for å bli en god vognfører; konsentrasjon.

– Det er ingen fysisk krevende jobb, men heller mentalt utfordrende til tider. Du må holde konsentrasjonen oppe langs hele linjen og ha et godt øye med trafikkbildet. Du må være svært obs på de myke trafikantene, da særlig barn. De kan være uforutsigbare i sine handlinger, sier Mona i det kollega Rodney Frantzen kjører bybanevognen inn på stoppet.

 

Et raskt, men rolig vognførerbytte senere er Mona på vei i retning sentrum og Rodney Frantzen kan spasere tilbake til depotet for en lunsjpause. Han har vært vognfører i nøyaktig fire år. – Et av flere positive aspekter med denne arbeidsplassen er at det finnes muligheter for videre utvikling. Vi satser internt! Driftssjefen vår, René Molijn, er et godt eksempel på dette. Han startet som vognfører og hadde med seg verdifull erfaring fra forsvaret – nå er han driftssjefen vår. Selv er jeg instruktør og kjørelærer i tillegg til vognfører. For meg gir dette en variert og innholdsrik hverdag, sier Rodney og legger til;

Skal du lykkes som vognfører kreves en fleksibel holdning. Spesielt i forhold til det å jobbe skift. Gevinsten er gode kolleger, godt arbeidsmiljø og en spennende jobb.

Rodney Frantzen, vognfører, instruktør og kjørelærer i Keolis Norge

 

Ønsker du å søke opptak til vognføreropplæring? Da kan du søke her. Søknadsfrist 24. oktober.

Bli også kjent med ressursleder Alexandra Engeseth, vognførernes nærmeste leder, her.