Keolis kjøper batteridrevne trolleybusser

3. desember, 2019

Keolis Norge har bestilt 10 Solaris trolley leddbusser av merket Trollino nT18 fra Solaris Norge AS. De 18 meter lange batteridrevne trolleybussene inngår i Keolis’ bussdrift i Bergen sentrum fra 1.desember 2020.
– Trolleybussene er stillegående og utslippsfrie, noe som vil utgjøre stor forskjell fra dagens trolleybusser som er dieseldrevet. Keolis har vært igjennom en svært viktig prosess med gode forhandlinger for å sikre oss en miljøvennlig bussflåte av høy kvalitet. Nå gleder vi oss til å ta imot 10 nye trolleybusser i oktober/november 2020, sier Adm.dir. Olsen.

Mobilitetsaktøren Keolis ble 17. juni i år tildelt kontrakten for drift av Skyss sin rutepakke Bergen sentrum. Avtalen med Solaris Norge har en verdi på 8 millioner euro og blir med dette første gang polske Solaris leverer typen Trollino 18 til Norge. – Jeg er svært glad for å kunne levere de første trolleybussene av vårt merke i Norge, sier Sverre Skaar, Adm.dir. i Solaris Norge AS. – At Bergen har valgt Solaris’ trolleybusser for å operer den eneste trolleybuss-linjen i landet er absolutt en milepæl for oss.

Trolleybussene er batteridrevne og skiller seg ut fra eksisterende trolleybusser da de ikke er avhengig av kjøreledning på hele strekningen. Bussene har en 250kW elektrisk motor og er utstyrt med 55 kWh batterier som lades i trolleybussnettet under kjøring. Bergen har i dag Norges eneste gjenværende trolleybuss-linje som strekker seg fra Bergen sentrum til Birkelundstoppen. Fra neste høst vil denne linjen være forlenget fra Birkelundstoppen til Bergen sentrum og derfra videre til Lyngbø.

– Avtalen med Solaris er med på å sikre en miljøvennlig bussdrift. Leddbussene på 18 meter sikrer god plass og er tilrettelagt for alle grupper reisende. At de batteridrevne trolleybussene er stillegående og utslippsfrie vil også ha en positiv påvirkning på passasjerene, miljøet og ikke minst depotets naboer, sier Olsen.

Keolis har i tillegg bestilt 88 helelektriske Yutong busser som også skal driftes under anbudspakken for Bergen sentrum. Mobilitetsaktøren er nå i forhandlinger om kjøp av 40 HVO/ fossilfrie diesel busser for å gjøre bussflåten komplett.

– Som mobilitetsaktør ønsker vi å være en pådriver for bærekraftig utvikling både når det gjelder klima og miljø, økonomi og sosiale forhold. Vi har derfor utarbeidet Keolis’ forretningsstrategi med hensyn til FNs bærekrafts mål. I forhandlinger og partnerskap fokuserer vi på nr. 17, samarbeid for å nå målene. Sammen med Skyss og våre leverandører skal vi bidra til at Bergen skal være en ren og miljøvennlig by å bo i, sier Olsen.