Her er bussen som skal kjøre i Bergen sentrum

10. februar, 2020

Del 1

Keolis besøkte Yutongfabrikken for å se pilotbussen

Yutong Eurobus Scandinavian skal levere 102 helelektriske busser til Bergen høsten 2020. Disse skal Keolis sette inn i driften av rutepakke Bergen sentrum fra 1.desember. Først kunne Keolis annonsere et kjøp på 88 elektriske busser, men da Vestland fylke 17. desember vedtok å bytte ut 14 biodiesel busser med elektriske, kunne Keolis oppjustere den opprinnelige ordren til hele 102 elbusser.  Fredag 17. januar stod pilotbussen klar for inspeksjon ved Yutongfabrikken i Zhengzhou, Kina. Keolis hadde invitert med oppdragsgiver Skyss, verneombud i Tide og Saga System (leverandør av Tenix- løsninger) for å inspisere den splitter nye Yutong E12 pilotbussen. Der ble de møtt av et Yutong-produksjonsteam på 15 arbeidere.

The New Energy Bus Plant

Delegasjonen fra Norge hadde først fått en omvisning på The Yutong New Energy Bus Plant. Med sine 18 000 ansatte produserer fabrikken 100 busser daglig. Fabrikken er selskapets store el-satsning og en av til sammen fire Yutongfabrikker. Delegasjonen fikk se produksjonslinjen og Yutongs innovative satsning for utvikling og forbedring. Ma Kai, Manager for Nordic Countries, kunne informere om en produksjon på 25.000 elbusser i 2018. Disse ble levert til både nasjonale og internasjonale kunder.

Pilotbussen

– Dette blir spennende, sier adm.dir. Olsen med et smil i det hun får øye på pilotbussen. – selv med en god og tett dialog med Yutong, er det alltid knyttet spenning til resultatet.

Keolis hadde som mål å vurdere pilotbussen ut fra spesifikasjonskravene. Dette i samarbeid med Skyss. – Vi er så langt fornøyd med pilotbussen Yutong har produsert og ser at det som gjenstår gjelder de tekniske løsningene som Skyss og Saga System nå går igjennom med Yutong. Vi er sikre på at Yutong vil kunne levere i tråd med ordren, sier Olsen.

– Det er positivt å se at hele produksjonsteamet er her for gjennomgangen, sier Olav Lydvo, seniorrådgiver, Skyss operatøroppfølging. – Yutong viser god innsatsvilje for å kunne levere i henhold til krav og spesifikasjoner for denne bestillingen til Bergen.

I følge Ma Kai er det norske klimaet godt egnet for elektriske busser da man ikke har ekstreme temperatursvingninger. I sine forberedelser for produksjon besøkte representanter fra Yutong Bergen for å undersøke klimaet og infrastrukturen, for deretter å produsere i henhold til norske forhold. Yutong har levert elektriske busser til Danmark, Island og kommende til Finland. – Dette gir en utstrakt kunnskap om nordisk busstandard og gir prosjektene en gjensidig utvikling og læringskurve som Norge kan nyte godt av, påpeker Ma Kai.

Førerløst depot

Etter at Vestland fylke vedtok at å erstatte 14 biodieselbusser med elbusser ble ønsket om å gjøre Mannsverk til Norges første helelektriske depot en realitet. Det muliggjør også et førerløst depot da Keolis har investert i 360° kameraer som gjør at alle bevegelser inne på depotet kan bli erstattet med autonome prosesser hvor bussen kjører og parkerer selv.

– Dette setter Bergen i førersetet for innovasjon og utvikling. Vi berømmer Skyss og Vestland Fylke for å satse på elektrisitet. Innen to-tre år håper vi på et førerløst depot. Dette vil gjøre arbeidshverdagen til sjåførene enklere og vi vil med dette kunne legge inn ekstra ressurser der det trengs, sier adm.dir., Olsen.

Bestillingen innebærer
88 Elektriske busser av merket E12, 12 meter lange.
14 Elektriske busser av merket E 15, 15 meter lange.

Fakta om Yutong
2012 – The Yutong New Energy Bus Plant ble åpent.
1993 – Zhengzhou Yutong Bus Co., Ltd åpnet og solgte 708 enheter.
1963 – Zhengzhou Bus Repair Factory ble grunnlagt.
Produserte 25.000 elbusser i 2018
15% global markedsandel