Elektrisk stemning på åpningsdagen

1. desember, 2020

I dag startet Keolis den nye busskontrakten for Bergen sentrum på vegne av Skyss, hvor de 112 nye bussene på Mannsverk er helelektriske, inkludert ti nye trolleybusser. Dette gjør at Mannsverk blir Norges første helelektriske depot. 

Med i kontrakten for Bergen sentrum er også 26 fossilfrie busser på biodrivstoff, som skal høre til på Straume på Sotra. Skyss tildelte den tiårige kontrakten til Keolis i juni 2019.  Kontrakten for Bergen sentrum er en av de største busskontraktene i Norge og trafikkerer de sentrale busslinjene i Bergensdalen og i sentrum, og i bydelene i Bergen vest.

– Dette er en historisk dag for Bergen. Mannsverk er blitt helelektrisk, og vi er nå nest-størst i Norge på el-buss-drift. Vestland fylke er blitt en gigant på elektrisk transport, med elbussene, med Bybanen som er under videre utbygging, og med 19 elektriske fergeforbindelser, seier fylkesordfører Jon Askeland.

 

 

Store utslippskutt

– Med ren vannkraft har elektrisk transport ekstra stor effekt i klimasammenheng. Hver buss som blir byttet fra diesel eller gass til strøm sparer om lag 50 tonn CO2 i året. I en tiårskontrakt er det snakk om 500 tonn CO2 spart for hver eneste buss her på Mannsverk, påpeker Askeland.

Det totale kuttet i CO2-utslipp i busskontrakten blir på rundt 85 prosent, sammenlignet med tilsvarende drift på gass/diesel.

Skyss og Vestland fylke kan samtidig markere at all bussdrift i Bergensområdet nå er blitt fossilfri. Busskontraktene som dekker Bergen, Os, Nordhordland, Osterøy, Øygarden og Askøy har ingen fossilbusser igjen i trafikk. Bussene som ikke er elektriske, går på fossilfritt biodrivstoff. Av disse kjører svært mange av bussene i Bergen nord på biogass som produsert lokalt i Rådalen av kloakkslam.

Bedre luft og mindre støy

– Vi vil ha en by med bedre luft, mindre støy og mer folkeliv, og derfor prioriterer vi gående, syklende og kollektivreisende framfor privatbilisme. El-busser er nødvendig for å få en bedre by og kutte klimagassutslippene, seier byråd for klima, miljø og byutvikling, Eline Haakestad.

– El-bussene er ikke bare bra for klima og miljø, men er også en investering i folkehelsa. Når vi slipper forbrenningsmotorene, er den store ekstragevinsten at vi blir kvitt mye støy i tettbygde strøk, siden de elektriske bussene er svært stillegående, påpeker Haakestad.

 

Stillegående busser

Skyss-direktør Målfrid Vik Sønstabø sier at det blir et løft for de reisende at det også er svært lite støy inne i bussene. Hun påpeker at med nye, stillegående busser må bergenserne samtidig venne seg til å se seg ekstra godt for i bygatene.

– Vi er glade for å gi byen så mange støysvake busser, men det blir også en tilvenningsfase for alle trafikanter, sier hun.

Passasjerene kan også glede seg over USB-ladekontakt ved alle dobbeltseter, og det er setebelter i alle bussene, også busser av klasse 1 der dette ikke er et lovkrav.

Keolis sin første busskontrakt

Keolis Norge har med dette vunne sin første busskontrakt i Norge. Etter 10 år som bybaneoperatør i Bergen har Keolis god driftserfaring samt bred kompetanse fra bussdrift internasjonalt.

– Dette er en merkedag for Keolis og et stolt øyeblikk for våre franske eiere. Vi er veldig glade for at det gode samarbeidet med fylket har ført til at vi i dag kan åpne Norges første helelektriske bussanlegg. Det ligger mange måneder med hardt arbeid bak åpningen, seier Gry Miriam Olsen, administrerende direktør i Keolis.

– Vi stopper ikke her, utviklingen fortsetter. Neste steg er at busser med 360o-kamera skal kjøre førerløst på depot. I dag er første dag i en ny fremtid i kollektivtransporten i Bergen. Vi gleder oss til å ta med oss befolkningen i Bergen på en miljøvennlig reise, seier Olsen.