Bybanen AS signerer ny driftskontrakt med Keolis

13. juli, 2018

Mobilitetsaktøren Keolis fortsetter som operatør av Bybanen i Bergen med ny kontrakt på 8 år som starter juli 2019.  Keolis har vært operatør av Bybanen siden oppstart i 2010, og er verdensledende innen bybanedrift med 22 nettverk i drift eller under konstruksjon globalt.

11. juli signerte Bybanen AS ny driftskontrakt med mobilitetsaktøren Keolis Norge AS og vil dermed fortsette som operatør av Bybanen i Bergen fra juli 2019. Tilstede på kontraktsmøte var Adelheid Nes, administrerende direktør i Bybanen AS og Gry Miriam Olsen, administrerende direktør i Keolis Norge AS. Begge parter var svært fornøyde da de forlot advokatkontoret Thommessen hvor signeringen fant sted. Siden oppstart av Bybane-nettverket i 2010 har Keolis kunnet vise til svært gode resultater med hensyn til sikkerhet og kundetilfredshet.

– Det er gjennomført en god og ryddig konkurranse, der Keolis viste seg å ha det beste tilbudet totalt sett, og vi er svært glade for å kunne signere ny kontrakt i god tid til oppstart sommeren 2019 slik at vi sikrer våre passasjerer en trygg og velfungerende tjeneste også videre framover, sier administrerende direktør i Bybanen AS Adelheid Nes.

– Keolis Norge AS har vært en del av «bybanefamilien» helt siden oppstart i 2010 så det er klart at vi er veldig glade for tilliten Bybanen AS viser oss ved å fornye operatøransvaret vårt i åtte til ti nye år, sier administrerende direktør i Keolis Norge AS Gry Miriam Olsen.

Bybanen i Bergen utgjør ryggraden i kollektivtrafikken, og består i dag av en linje på 20 km fra Bergen sentrum til Bergen Lufthavn Flesland. Årlig fraktes ca. 12 millioner passasjerer med en ruteproduksjon på ca. 2 millioner km. Lengden på den nye bruttokontrakten for drift er åtte år, med opsjon på to års forlengelse (1. juli 2027 – 30. juni 2029). Oppstart er juli 2019 og utlyst kontraktsverdi er på 2,5 milliarder kroner.

I den nye kontrakten overtar Bybanen AS som oppdragsgiver for Skyss. Nytt er også at operatør nå skal ha ansvaret for vedlikeholdet av vognparken som for tiden består av 28 vogner av typen Variobahn. Dette innebærer videreføring av kontrakten med dagens vedlikeholds leverandør Stadler, som i likhet med Keolis har vært med siden åpningen av nettverket. I kontrakten inngår også opsjon for drift av byggetrinn 4 til Fyllingsdalen på ca. 10 km.

Keolis Norge går nå sammen med Bybanen AS inn i en oppstartsfase som vil pågå frem til driftsstart i juli neste år. Planen for oppstartprosjektet var en sentral del av vinnertilbudet som Keolis leverte.

– Vi ser frem mot å ta fatt på denne nye epoken i Bybane-historien sammen med vår nye oppdragsgiver Bybanen AS og med våre dyktige driftsansatte, sier Olsen.

– Bybanen AS har det siste året omorganisert og gjort seg klare til å overta den nye oppgaven med ansvar for operatørkontrakten for Bybanen, og vi ser fram til å samarbeide tett med Keolis framover, sier Nes.

Etter et 10-årig samarbeid har partene bygget et godt fundament for fremtidig samarbeid, og vil sammen gjøre sitt beste for å skape nytenkning, utvikle infrastrukturen og tilby en trygg og punktlig reiseopplevelse.